Afscheid van Hanoi

25 maart 2019 - Hanoi, Vietnam

Vandaag terug gekomen van Halong Bay. Het was een ervaring . Prachtig maar het eeer zat niet mee. De wolken hingen zowat op de zee. Per toeval had ik geboekt op een schip wat de minst drukke rpute bevaart. De hele baai is in vieren grdeeld. Route 1 en 2 zijn het meest toeristische. Er schijnen daar ruim 400 boten te varen. Vooral in trek bij aziaten. Route 3 en 4 zijn rustiger. "Slechts" 45 boten. Met gemiddeld zo n 25 mensen aan boord.

Onze boot was een oudje maar keurig onderhouden. 20 mensen aan boord. Allemaal Fransen. Behalve ik dus.

Voordeel was dat ik een eigen reisgids had. Luna. Zij deed werkelijk alles om het mij naar de zin te maken. Vertelde veel en zorgde dat het me aan niets ontbrak. Het eten was fantastisch. De wijn dus weer veel te duur maar prima. Prachtige stemmige uitzichten.

Kortom genieten dus. Zie dus ook de foto's.

Al dat toerisme heeft wel een downside.

In Het prachtig azuurblauwe water van de baai drijft een hoop zooi. Met name plastic. En natuurlijk olie.

Gelukkig begint ook hier langzaamaan het besef door te dringen dat het gewoon maar in de baai dumpen van je afval uiteindelijk zal leiden tot een afname van het toerisme. En dus van het inkomen.  Schoon is het echter nog lang niet. Helaas schijnt het op route 1 en 2 nog tien keer erger te zijn. Mocht je dus besluiten om naar Halong bay te gaan kijk goed uit welk deel van de baai de boot aandoet.

Het duurt ongeveer 4 uur met de bus om weer in Hanoi te komen. Na afscheid te hebben genomen van mijn gids en de groep was ik wel toe aan een biertje.

Het was gelukkig wat warmer in Hanoi. Voor de Vietnamezen is het echter erg koud. (22/24 graden) iedereen heeft minimaal een vest aan. De meesten een heuse winterjas.  Ook ik heb een vest aangedaan. Warmte went snel.

Vannacht de trein naar Hue. Het zal mij benieuwen. Eerste klas reizen betekent een 4 persoons coupe. Van echt slapen zal dus wel niet veel komen. Wie weet war voor interessante gesprekken ik zal gaan hebben.

1. Walter van der Griend:
    25 maart 2019
    Mooi verhaal weer Frans, een veel slaap genot in de waggeltrein
  2. Lies Stukje:
    25 maart 2019
    Leuke woordspeling, een boot vol Fransen. Wil de echte Frans opstaan?
  3. Conny:
    25 maart 2019
    Mooi dat ook daar het besef komt dat we toch een beetje zuinig moeten zijn op de natuur. En deze niet als vuilnisbelt moeten gebruiken. Ben benieuwd hoe je de treinreis gaat ervaren. 💋🤗
  4. Jeroen:
    😂.
  5. Bart:
    Hey Frans,
    Net je verhaal gelezen. Ongelofelijk dat ze met die temperaturen een winterjas dragen😀. Ik ben benieuwd naar de komende verhalen. Geniet van je reis.
  6. M.van den Bosch:
    26 maart 2019
    Nou Frans ,ziet er goed uit, je zal nog wel het een en ander tegenkomen,genieten maar en de wijn wat prijs betreft geen probleem toch succes.Matthieu
  7. Jos:
    26 maart 2019
    Ha Frans, Heel mooi daar. Nooit gedacht dat jij kon kanoën! Geniet ervan!
    Groet Jos