Deel 4,5,6

24 april 2019 - Hamilton, Nieuw-Zeeland

Zittend in mijn hotelkamer genietend van een normale stoel, een tafel, een prive badamer, en vooral van een toilet waar je niet de endeldarmgeluiden hoort van die mensen naast je, heb ik het camperen vaarwel gezegd. Het was leuk, maar het was ook genoeg. Eergisteren was een dag met regen. Dat is niet leuk. Het geeft de natuur een hele ander atmosfeer. Heel mooi maar niet om in te lopen. Het nadeel van regen is dat alles nat wordt. En drogen in een campertje is er natuurlijk niet bij. Dus alles wordt vochtig. Ik moest van Gisborne naar Hastings. Zon 4 uur rijden met name langs de kust. Prachtig maar nat. En ja,  dan kun je niet met100 de bochten door. Oppassen dus. Die Nieuw Zeelanders zijn trouwens echte schijters in het verkeer. Het is maar goed dat die lui nietin Europa rijden. Dan zouden we met zn allen de gehele dag in de file staan. Maar goed. Aangekomen in Hastings was het tijdvooreen wijnproeverij. Altijd leuk. En dat was het ook. Heerlijk gegeten en lekkerre wijn geproefd. Dat het regende was geen punt. Ik stond binnen. Terug op de camping (eigenlijk teveel gedronken om te rijden, maar er was toch geen verkeer en ik wist de weg) gezellig met de buren staan kletsen. Nu is Hastings eigenlijk niets. Als je leuk wilt eten moet je naar Napier. Zo gezegd zo gedaan. Zon 40km verderop.Heerlijk gegeten aan het strand. De volgende dag, en de hele camper is vochtig, naar Taupo gereden. Het hart van de geothermische activiteit. Geweldig. Overal komt stoom uit de grond. De camping heeft een zwembad, 40 graden warm. Heeeeeeeerlijk. Wat een weldaad als je eigenlijk een beetje verkleumd bent. Na een uurtje opwarmen in het water toch maar besloten om nog even de toerist uit te hangen. Een geothermische centale bezocht en daarna een wandeling gemaakt door een valei waar overal om jeheen de stoom uit de grond kwam. Prachtig om in je uppie zonder mensen om je heen dit soort natuurverschijnselen te kunnen ervaren.weljammer voor het enige paar schoenen dat je hebt. Die vulkanische modder is toch nietzo goedvoor het leer. Maargoed de natuur is prachtig.  Het zet je aan het denken. Waarderen we eigenlijk welgenoeg wat we hebben? Voor ons zijn dijken heel gewoon.hier zijn steamvents dat. Ik heb mezelf voorgenomen om weer eens met een "buitenlandse blik" naar ons landschap in Nederland  te kijken als ik terug ben. Misschien moet ik er eens een foto  van maken.

Vandaag opgestaan en om half acht lag ik in het zwembad. Heerlijk. De koffie werd geserveerd en ik zat lekker ondergedompeld in 40 graden water. Dat is genieten. Inmiddels had ik besloten om vannacht in een hotel te slapen.  Zijnde de laatste nacht in Nieuw Zeeland.  Ik had even de ruimte nodig om mijn koffer op nieuw te herschikken. Hamilton leek een mooie optie.  Maar Hamilton is niet zo ver dus ik besloot om wat om te rijden. Om Lake Taupo gereden. Fantastisch. Had het voor geen geld willen missen. Wat een vergezichten wat een prachtig licht.  Soms denk je dat je in de italiaanse alpen bent rond de meren. Dan plots ben je in het landschap van Wales, dan Weer Noorwegen. Dan weer zuid Duitsland. Kortom een zeer afwisselende rit. Helaas een afslag gemist. Ik denk dat ik te veel aan het genieten was. Hierdoor kwam ik echter wel langs de Waitoma grotten. Achwat mooi. Uiteindelijk ga je daar met een bootje in het pikke donker door een grot met miljoenen gloeiwormen aan het plafond. Alsof je het firmament op een donkere nacht ziet. Het twinkeld. Het is sprookjesachtig.

Het is vanavond de laatste avond in dit land voor mij. Morgen terug rijden naar Auckland, camper inleveren, en de vlucht  naarTahitie . Een droom van lange jaren lijkt in vervulling te gaan.

Nieuw zeeland heeft vanavond op een prachtige wijze afscheid genomen. ( ZIE FOTO)

1. Els van der Worp:
    24 april 2019
    Leuke verhalen Frans. Dat is genieten. Mooi ook om dingen te herkennen van de reizen van mijn dochter.
    Veel plezier op Tahiti.
    Groetjes
  2. Walter van der Griend:
    24 april 2019
    Je lijkt wel een toerist.,. Weet je nog?
  3. Jan en Ineke:
    24 april 2019
    Weer genoten van je verhaal, Frans! Wat een avontuur!
  4. Conny:
    24 april 2019
    Begin nu toch wel een tikkie jaloers te worden. Nieuw Zeeland gaat op mijn ‘lijstje’. Geweldige reis lijkt me. Een goede reis naar Tahiti. Een Gauguin scoren?😘
  5. Bart:
    Mooi verhaal weer :)
  6. Frank Verkaik:
    26 april 2019
    Die stoom is echt prachtig zeg