Guayaquil, Ecuador.

9 oktober 2022 - Guayaquil, Ecuador

Omdat Peru wel hele strenge Covid regels heeft en het risico bestaat dat het schip voor 10 dagen aan de ketting wordt gelegd, heeft men het besluit genomen om niet in Peru aan te leggen. Dat is natuurlijk voor heel veel mensen een teleurstelling.

Er is nu, ter compensatie een extra stop in Ecuador ingelast en er komt een extra stop in Chili.

Daartussen varen we met top speed langs Peru. Drie dagen op zee zonder land inzicht liggen voor ons.

Maar eerst de haven van Guayaquil. Deze ligt in de delta van de gaudaquil rivier. Verspreid over veel eilanden zie je haven kranen en aktiviteit. Daartussen mangrovenbossen. De stad heeft een slechte reputatie wat betreft de veiligheid, dus ook hier staat de politie in grote getale klaar voor onze bescherming. Wel handig want het is spits uur en wij kunnen gewoon doorrijden.  Onze lokale gids is ook weer van de partij en kletst ons,net als gisteren, de oren van je kop. Enthousiastme is leuk maar je kunt t ook overdrijven.

De eerste stop is n park met leguanen en een standbeeld van Simon Bolivar. Het park is niet groot en omgeven door hekken. Wij mogen er niet uit. Te gevaarlijk. Nou, onzin natuurlijk. Met zoveel politie op de been kijken zakkenrollers en ander tuig wel uit.

Maar goed, na n kwartiertje gingen we de bus weer in. Het is een behoorlijke stad waar niemand precies weet hoeveel inwoners het telt.

Tweede stop is het museum. Het MAAC. Een combinatie van moderne kunt en oude stukken uit precolumbiaanse tijd. Niet al te groot, wel interessant. Een interessant modern gebouw. Helaas is het onderhoud van het gebouw  een wat ondergeschoven kindje klaarblijkelijk. Jammer.

Naast het museum is een van de oudste wijken van de stad gelegen op een heuvel. Heel leuk om die opbouw te zien en al die gekleurde huizen.  Aan het alziend oog van de politie ontsnapt, zijn we nog een die wijk ingelopen. Erg leuk.

De mensen die eigenlijk in Peru van boord zouden gaan gingen na de lunch met n bus naar t vliegveld om van hieruit naar Lima te vliegen en dan verder.

Voor ons begonnen met het uitvaren van de haven, de drie dagen op zee.

Nog n uurtje of wat land zien en dan de woelige baren op.

1. Peter de Roon:
    Mooi verhaal. Gr Peter en Josee
  2. Conny:
    10 oktober 2022
    Zul je wel zeebenen krijgen. Hopelijk aan boord voldoende te beleven. Ik ben benieuwd hoe je het zal ervaren 3 dagen op zee.
    😘
  3. Violet eillebrecht:
    10 oktober 2022
    Heel goed drie dagen op zee, lekker een beetje bijkomen van al je avonturen. Rust lekker uit volgens mij komen er nog wat spannende dagen aan. Goed boek lezen 👍