Ho Chi Minh City

2 april 2019 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

HCMC of zoals het vroeger heette Saigon, is een miljoenenstad. De wolkenkrabbers raken de lucht en het verkeer is zo mogelijk nog erger dan in Hanoi. Tot 1975 was Saigon de hoofdstad van Zuid Vietnam. Toen de Noord Vietnamezen de stad innamen werd het Ho Chi Minh city.

Tussen de moderne hoogbouw staan nog verschillende gebouwen uit de tijd van de Franse kolonisatie. Die zijn zolangzamdrhad wel aan een beetje restauratie toe, en dat zie je dan ook gebeuren.

De stad is groot dus dat betekende veel lopen. Gisteren dik 15 km en dat in 36 graden. PFFFFF. En nog steeds is due buik niet weg.😭

Iedere toerist gaat naar 5 gebouwen.

1. de notre dame kerk.  Was in restauratie dus niet toegankelijk. Helaas pindakaas.

2. Het postkantoor. Ligt vlak naast de kerk. Een prachtig gebouw met een gietijzeren constructie. Zie foto.

3. Het War Remnants museum. Een plek waar de wreedheden en de ellende van de Amerikaanse oorlog breed uitgemeten worden. Een zeer aangrijpende plaats waar je wel van steen moet zijn om het droog te houden.  Hhet is in die drukke en lawaaierige stad een stille plek. Heel veel toeristen die allemaal vol afschuw de verhalen bij de fotos staan te lezen. Na het bezoek had ik wel even de tijd nodig om weer in het nu te komen. Ook nu ik dit weer schrijf komen de beelden terug en grijpt t me weer aan. Wat ben ik dankbaar dat ik nooit een oorlog heb meegemaakt. En laat het zo blijven.

4. Het reunification palace. Tijdens de zuid tijd heette het Noradom palace en was de officiële residentie van de president. Alle pracht en praal is er nog maar nu is het een museum. Het is een stijlvoorbeeld van de 60ger jaren architectuur. Onvoorstelbaar om te zien in welke weelde die lui leefden. En als je je dan bedenkt dat 90% van de bevolking toen in armoede leefde is het niet raar dat het communisme uiteindelijk won.

5. Bitexco tower. Een 68  verdiepingen hoge toren met op de 48 ste verdieping een uitzichtplatform.  Glas tot de grond dus met een lichte neiging tot hoogtevrees was het wel even wennen. Maar het uitzicht was prachtig. Bebouwing tot aan de horizon  van noord naar zuid, van oost tot west. Altijd weer leuk om zo n stad vanuit de lucht te zien.

Toen via het HoChiMinh museum(tegenvallertje en zonde van het kaartje) en een altijd weer leuke markt,  (Wat een geuren zijn er toch op de wereld/en er zijn er ook die je weer heeeel snel wil vergeten) terug naar het hotel. Zwemnen en een welverdient biertje.

Vandaag een reisdag. Straks naar het vliegveld om dan via Kuala Lumpur. Met een overstaptijd van 2 uur naar Bali te vliegen. Als het goed is komt Joe me van het vliegveld halen. Gezellig.

1. Walter van der Griend:
    2 april 2019
    Mooi verhaal veel plekken zijn we ook geweest.
    Frans veel plezier
  2. Sanne Koning:
    2 april 2019
    Hoi Frans, iedere dag lees ik met heel veel plezier je belevenissen. Ik wens je een goede reis naar Bali en ben al weer benieuwd naar je volgende verhaal. Veel plezier,Sanne.
  3. Conny:
    2 april 2019
    Goede reis naar Bali. Zet je een tentje op je eigen perceel😘?