Keizerlijk Hue

28 maart 2019 - Hoi An, Vietnam

Veel toeristen slaan Hue over. Hoe dom kun je zijn. Het is een stad vol historie. De woonplaats van de keizers van Vietnam. Hue ligt aan de Parfum rivier. Een brede stroom die traag door de stad trekt. Op de noord oever ligt de citadel. De oude stad met dikke muren met een omtrek van 10 kilometer. Ik dacht het op een middag te lopen maar dat plan heb ik al snel laten varen.

Binnen in de citadel ligt de paarse verboden stad. Het keizerlijk paleis. Zoals ook de citadel is dit paleis omgeven door een gracht en dikke muren. Er staan talloze tempels en gebouwen. Helaas is ook veel verwoest maar men is druk doende met de restauratie.  Fantastisch om te zien hoe ze het Chinese lakwerk restaureren. Wat een monnikenwerk  en wat moet het vroeger mooi geweest zijn.

Buiten Hue zijn de keizers begraven. Er zijn een drietal graven te bezichtigen.

Nu moet je niet denken dat het zo maar een grafje is. Nee dan kom Je van een koude kermis thuis. Het zijn enorme complexen met parken veel vijvers tempels bijgebouwen en dan natuurlijk het eigenlijke graf.

Pas toen ik bij het rweede complex was begon het tot me door te dringen hoe e.e a. In elkaar zit. Het complex gaat niet over de dood maar over het leven.

Op grote steles (enorme staande stenen)(voor de cultuurbarbaren onder ons) staan de hoogtepunten van het leven van de keizer beschreven. Eigenlijk zijn deze steles het hoogtepunt. Het centrum van pracht en praal.

De relatief simpele graven vragen eigenlijk geen aandacht. Ik vond het mooi om te ontdekken. En het sterkte me weer in mijn eigen gedachtes over leven en dood.

De tombes liggen redelijk ver uit elkaar. De bewegwijzering is hier niet van ANWB niveau.

Dit resulteerde in het feit dat ik met mijn brommertje op de snelweg belandde. Geen nood er reden er meer.

Ik denk dat ik wel wat kilometertjes heb omgereden maar het landschap was prachtig en ook de snelweg met een brommertje went.

Na vaak vragen toch Hue weer gevonden.

Weer een fantastische dag. Eentje die op een stele mag worden bij geschreven. Vier het leven!

1. Walter van der Griend:
    28 maart 2019
    Mooi verhaal Frans, wel uitkijken met dat brommertje hoor!
  2. Bart:
    Leuk verhaal. Helemaal eens met de zin: ‘Vier het leven’
  3. Jan en Ineke:
    28 maart 2019
    Wat een interessant land, Frans!
  4. EJBJMCEM:
    Zo is het! Vier het leven! 🙋