Lombok.

10 april 2019 - Mataram, Indonesië

Nadat we alle papieren voor de brommerhuur weer voor elkaar hadden. En ik als onderpand in plaats van mijn paspoort mijn OV kaart had gegeven( met de melding dat je daarmee door heel Nederland  kon reizen, en dat dat ding dus erg veel geld waard is) de banden de helm en de remmen gecheckt, daarna kon de reis beginnen.

Tja toch nog niet. Joe had nog eerst een klusje te doen. Uiteindelijk gingen weom half negen op weg. Het verkeer zat mee, de brommers wilden wel gaan, dus we schoten lekker op. Na de grote stad Singaradja werd het steeds minder druk dus kon het gas flink open. Dat moet je in Nederland niet proberen. Alles went dus hard rijden en auto's inhalen ook

Na 3 uur rijden en een korte koffie stop konden we de scooters bij het kaarthokje voor de veerboot parkefen. Als mijn zitvlees zou kunnen spreken zou het me heel erg bedanken voor het feit dat het van het zadel af mocht. Met andere woorden: mijn kont deed erg zeer.

Op de kade voor de inscheping werd alles gecontroleerd. Het leek wel of je het land ging verlaten. Brommer papieren, en ja ook het rijbewijs. Gelukkig kunnen die luitjes hiet  geen vreemde talen dus kon ik ze met enig bravoure wijsmaken dat mijn rijbewijs een internarionaal geldig document is en ook goed voor brommers.

We konden de boot op.

Toen de boot van 12 uur om 5 voor 1 vertrok, niemand vertrok een spierwant ja  55 minuten vertraging; wie heeft t er over? Heb ik toch even de reddingsmiddelen bekeken. De boot was van chineese makelij en had haar hoogtijdagen waarschijnlijk ergens in China gehad. Die dagen waren zo te zien al erg lang voorbij. Maar goed ze dreef en kwam vooruit. En daar hadden we voor betaalt  Wel 7euro.

Een zeereis ia altijd rustgevend. Ook al was de boot er een van voor de uitvinding van de stabilisatoren. Het hele gevaarte ging nogal heftig van links naar rechts. De deining was behoorlijk.

Ik zal maar niet vertellen hoe de veel te zwaar beladen vrachtwagens op het autodek stonden te schommelen.  Sommigen waren met een touw aan de wand van het schip vastgesnoerd. Het bleek afdoende. Wel verbazend.

Na ruim 4 uur varen meerden we dan eindelijk op Lombok aan. Lombok is in tegenstelling tot Bali volledig islamitisch.  En dat zul je horen ook.  Het electronisch versterkte geluid van de tot gebed oproepende mulas  is overal te horen. Jezus  of beter Mohammed, wat bidden die lui veel.

Van de haven moesten we naar Mataram. Een heuse 4baans weg. Joe trok het gas open en ik volgde. Tot we over de 100 reden. Dat was toch iets te veel voor me; 80 was zat.

Ik was blij dat we in de stad aankwamen en snel een hotel vonden. Het zwembad was een weldaad.  En het biertje ook.

Morgen het eiand voor een deel verkennen.

1. Walter van der Griend:
    Mooi verhaal Frans.
  2. Conny:
    10 april 2019
    Heb je een foto van jezelf op de brommer? Kijk ik zo naar uit😘
  3. Lies:
    Mooi verhaal. Je doet niet onder voor Erica Terpstra! 😁