Naar het laatste land van deze trip.

28 oktober 2022 - Brasília, Brazilië

Vandaag staat de reis naar Brasilia, de hoofdstad van Brazilië op het programma.de taxi kwam een half uur later dan was afgesproken maar we hadden toch tijd genoeg. Wie schets onze verbazing dat we weer richting grens reden. Daar aangekomen weer exact het zelfde gedoe als gisteren. Het was wederom volslagen onduidelijk wat ze aan de Argentijnse kant nu eigenlijk met die paspoorten doen. Je verlaat het land, dus zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Maar klaarblijkelijk is het wel ingewikkeld want het duurt zeker 20 minuten. Desondanks geen stempel. Daar was zeker geen tijd voor.

Na de Argentijnse douane reden we over de brug en naar de Braziliaanse douane. Daar moeten, naast het paspoort, ook alle Covid papieren ruim onderzocht worden

Voordeel bij hun is dat je wel n stempel in je paspoort krijgt. Laten we maar zeggen, als beloning voor het nutteloze wachten.

Toch fijn zo'n stempel.

Het vliegveld ligt op 10 minuten rijden van de grens. Het vliegveld aan de Argentijnse kant, waar we aangekomen waren, ligt iets verder. Er schijnt in Paraguay ook een domestic vliegveld te zijn dus in een straal van n paar kilometer hemels breed drie vliegvelden. Wel makkelijk dat je dus geen gedoe hebt met douane op het vliegveld. Je hebt gewoon een binnenlandse vlucht.

Na nog geen twee uur vliegen stonden we in Brasilia aan de grond. Omdat Rini achterin zat, kon zij er door de achterdeur uit en kon de bus in. Ik zat voorin dus ik moest door de slurf.

Gelukkig kwamen we elkaar halverwege een rollerbaan weer tegen.  De koffers waren er snel.

Het mannetje met het bordje met onze namen was ook present dus nadat we wat Braziliaans geld uit de muur hadden getrokken stapten we in voor de rit naar het hotel.

Wat direct opvalt is dat deze stad met 14 miljoen inwoners, in de zestiger jaren volledig gepland is. Er was ruimte zat. Enorm brede wegen, groenstroken, symetrisch stratenpatroon zonder namen maar met een ingenieus systeem van nummers.

Geen stad om te lopen. Je moet een auto hebben. Zo enorm uitgestrekt. De plattegrond stelt een gestileerde condor voor.van vleugeltip tot vleugeltip is het een uurtje rijden.

De stad is consequent ingedeeld in sectoren. Zo zitten wij nu in de hotel sector Noord. Alle gebouwen om ons heen zijn hotels. We kijken uit op de centrale rotonde van de stad waar het centrale busstation is en waar ook de metro een station heeft.

Aan de andere kant van de rotonde is het banken centrum. Allemaal banken dus. Nee geen meubelboulevard maar geldbanken.

Vanaf de 15 de etage hebben wij een geweldig uitzicht.

Zondag zijn er verkiezingen. Bolsenaro tegen Lula.

Op de rotonde wordt driftig campagne gevoerd. Inclusief vuurwerk. Wij zitten eerste rang.

Morgen een toer langs alle bezienswaardigheden. Ik verheug me op het parlementsgebouw en de kathedraal.

Typische zestiger jaren modernistische architectuur van voorgespannen beton. Monumenten van hun tijd dus.

Strakjes lekker eten en dan nog n wijntje hier in het hotel .

Morgen weer n nieuwe dag. We zijn in Brazilië.!!! Het achtste en laatste land van deze reis.

1. Jan en Ineke:
    29 oktober 2022
    Op het goede moment in Brazilië!
    Veel verkiezingsplezier!!!
  2. Violet eillebrecht:
    29 oktober 2022
    Geniet nog lekker want de tijd gaat snel, maar in ieder geval een reis die je niet snel vergeten zal 👍
  3. Walter van der Griend:
    Geniet ervan
  4. Anneke vermeulen:
    29 oktober 2022
    Zeker! Morgen verkiezingen het gaat er fel aan toe met de nodige beschuldigen over en weer! Maar dat zal jou een zorg zijn . Geniet nog van de laatste 10 dagen want het is zo weer voorbij!! Tot de volgende keer! Groetjes Joop en Anneke