Laatste volle zee dag

11 oktober 2022 - Stokmarknes, Noorwegen

En vol was die zee.

Al vroeg werden we getrakteerd op scholen dolfijnen. Ook Albatrossen kwamen een kijkje nemen. Die vogels hebben een spanwijdte van drie en n halve meter. Giga vogels dus. Je kunt ze dan ook makkelijk zien zweven. Geweldig om te zien hoe weinig vleugelslag ze maken. In een van de Loo ectures van vandaag heeft George, een van de ornithologen, het vlieggedrag van deze vogels uitgelegd. Erg interessant .

Er is vanaf 7 uur in de ochtend altijd iemand op het voordek die uitkijkt naar vogels vissen etc.

De lectures van vandaag werden regelmatig onderbroken door de radio die aangaf dat er weer een grote school dolfijnen te zien was.  Dan rent iedereen naar buiten of naar de ramen. Grappig om de enthousiaste kreten telkens te horen.

Vanmiddag werd een walvis in de verte gezien. Iedereen naar buiten. Eerst alleen zichtbaar met een verrekijker maar allengs werd het duidelijk.

Een enorme vis. Was wat met z'n staat op het water aan het slaan en zo af en toe sprong ie eruit. Wat een machtig gezicht.

Zeker een kwartier lang kunnen genieten van dit schouwspel. Fantastisch.

We hadden vandaag een vol programma. Veel lectures maar tussendoor ook wat ontspanning. Vanmiddag konden we onder leiding van de mensen van housekeeping leren hoe we dieren moesten maken van handdoeken. Vreselijk gelachen. Iedereen op de grond bezig met rollen vouwen en drukken van handdoeken.  In het kader van het milieu, werden de dieren wel telkens gerecycled. Dat was hilarisch. Wat van n hond maakten we een aap, een schildpad, een olifant. We hadden dus een hele dierentijn.

Gedurende de ochtend waren we met een select groepje op speurtochtebben gestuurd. Allerlei vragen betreffende het schip moesten beantwoord worden middels het maken van foto's.

Wel leuk bedacht want je moet wel oog hebben voor de details van het schip.

De middag lecture werd wederom door dolfijnen onderbroken.

Inmiddels hebben we onze PDD. De pre-dinner drink.

Straks het diner en vanavond de officiële bekendmaking van de resultaten van de speurtocht.

Morgen gaan we aan land!!!!!!!!!!

Chili here we come.

1. Marian Veldhuis:
    12 oktober 2022
    Leuk hoor Frans, maar ik mis de “volle zee” foto’s.
    Hoe bewijs je al de dolfijnen?
  2. Frans:
    12 oktober 2022
    Ik voeg n korte video toe.
  3. Alex:
    12 oktober 2022
    Wat een leuke activiteiten aan boord zeg!
    Ben beniewd of je de kunst der handdoek origami over een aantal weken nogsteeds beheerst.
    Alvast veel plezier op het vaste land van Chili :)
  4. Violet eillebrecht:
    12 oktober 2022
    Ik sluit mij helemaal bij Alex aan bewijzen van de walvissen en op de paduaweg graag cursus handdoeken vouwen 👍👀👀👀
  5. Marco Visser:
    Hoi Frans,
    Prachtige verhalen. Hoe heet het schip waar je op voer?
    Groetjes
  6. Frans:
    13 oktober 2022
    Hoi Marco,
    Het schip, waar ik overigens nog steeds op ben, heet "de Fram " en is van Hurtigruten expeditions.