Een stukje Europa in de stille zuidzee?

5 mei 2019

Wie het heeft over Paul Gaugain en of Jaques Brel weet dat ze ergens in hun leven besloten naar de Marqueses te gaan. In de late schilderijen van Gaugain zie je duidelijk dat hij hier was. Dezelfde taferelen zijn nog steeds dagelijks te zien. Brel zag t volgens mij niet meer zitten in het drukke europa en koos voor afgezonderdheid. Nou ja, dat we hier afgezonderd zijn van de rest van de wereld moge inmiddels duidelijk zijn. Het gerhaal van het leven van Gaugain is interessant. Er is op HivaOa een heus Gaugain museum. Hartstikke leuk gedaan. Allemaal kopien van schilderijen van hem, gemaakt door lokale kunstenaars. Diedier gaf een lecture in de tuin van het museum over het leven van Paul Gaugain. Leerzaam.

Op de begraafplaats liggen ze. Het graf van Brel zei me niet zo veel. Maar dat van Gaugain des te meer. Gek. Misschien zijn zijn schilderijen wel de inspiratie voor mij geweest om hier naar toe te komen. De blikken in de ogen van de afgebeelde personen. De kleuren  het was voor mij altijd intrigerend maar nu zie ik het in het echt om me heen. Hij had gelijk. Het klopt. Ik kan me heel erg voorstellen dat iemand hier zou willen blijven en sterven.

We worden nu uitgenodigd voor een drankje dus morgen verder.

1. Walter van der Griend:
    Proost!